رادیو منا

آشتی با زمین

رادیو منا

آشتی با زمین

از زمین نمی گویم از آسمان است این بار!

از زمین نمی گویم از آسمان است این بار!



در ایران، خورشید در بامداد روز چهارشنبه 17 خردادماه در حالی سر از افق بر خواهد آورد که ساعاتی از عبور خرامان زهره از مقابل آن گذشته است. به همین دلیل برخورد اول و دوم گذر از ایران قابل مشاهده نیست اما از نیمه گذر به بعد را می توان مشاهده کرد. گذر تا ساعت حدود 9:25 دقیقه ادامه می یابد. و سپس سیاره زهره برای آخرین بار در طول حیات ما با قرص خورشید بدرود خواهد گفت. این آخرین باری است که انسان های زنده روی کره زمین می توانند گذر زهره را  رصد کنند. دفعه آینده گذر در سال 2117 میلادی رخ خواهد داد. فکر می کنید مردم جهان زمانی که بار دیگر سیاره زهره خرامان از مقابل قرص خورشید عبور می کند در چه دنیایی زندگی خواهند کرد؟


هشدار:

برای دیدن گذر زهره حتمن از عینک های ویژه رویت خورشید و یا فیلتر های خورشیدی استفاده کنید. نگاه مستقیم به خورشید می تواند تاثیرات دایمی بر بینایی چشمان شما بگذارد. عینک های آفتابی، نگاتیو ، شیشه دود زده و نمونه های مشابه نمی تواند مانع  آسیب دیدن شما شود و فقط باید از فیلتر های خورشیدی مخصوص رصد خورشید استفاده کنید. در هنگام استفاده از این فیلتر ها ، استفاده هم زمان آن با دوربین های دوچشمی و تک چشمی جدا خودداری کنید.


پ ن: نوشته های بالا از مطالب پوستر بود

پ.ن2: چنانچه تمایل دارید در باره این گذر بیشتر بدانید به ادامه مطلب رفته و نوشته ای را که دوست عزیزم خانم نجمه قاسمی، مربی نجوم، عضو موسسه مدار بیست و هفت درجه قشم و آکادمی فیزیک و نجوم گرد آوری کرده را بخوانید.

پ.ن3:پیشنهاد می کنم از تلویزیون ببینید.(شما را به خدا به چشمانتان آسیب نرسانید)



گذر را مگذار و مگذر

 

گذرهای سیاره‌ای از مقابل خورشید از پدیده‌های کم‌یاب آسمان‌اند که از دید ناظر زمینی تنها برای دو سیاره تیر و زهره (سیارات داخلی مدار زمین)رخ می‌دهند. گذرها پدیده‌هایی مثل خورشیدگرفتگی هستند، با این تفاوت که در خورشیدگرفتگی کامل، ماه تمام قرص خورشید را می‌پوشاند و دیگر نوری از خورشید به زمین نمی‌رسد، اما تیر و زهره آن قدر از زمین دورند که هنگام گذر مثل لکه گرد سیاهی بر قرص درخشان خورشید دیده می‌شوند. موقع گذر، زمین، سیاره و خورشید بر یک خط قرار دارند. گذر تیر در هر قرن تا ۱۳ بار روی می‌دهد، اما گذر زهره در بهترین شرایط هر قرن فقط ۲ بار تکرار می‌شود. هیچ گذر زهره ای در قرن بیستم روی نداد. در واقع از زمان اختراع تلسکوپ تاکنون این پدیده تنها ۶ بار رخ داده‌است.

هنگام گذر لکه گرد و سیاه (البته با رعایت نکات ایمنی رصد خورشید). لکه زهره گرد و کاملاً تیره‌است، اما لکه‌های خورشیدی شکل دایره‌ای ندارند و تاریکی آنها هرگز به اندازه زهره نیست. گذر زهره چند ساعت طول می‌کشد.

گذر سال ۱۳۹۱

این گذر سیاره زهره از مقابل خورشید در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ (۵ ژوئن ۲۰۱۲م) از ساعت ۲:۴۰ تا ۹:۲۰ بامداد به وقت ایران (ساعت ۲۲:۰۹ تا ۴:۴۹ به وقت ساعت هماهنگ جهانی) خواهد بود. شروع گذر را می‌توان در سراسر آمریکای شمالی، هاوایی، مناطق انتهای شمالی و باختری آمریکای جنوبی، نوارهای شمالی و خاوری آسیا و استرالیا و زلاند نو تماشا کرد. تماشاگران در آلاسکا، آسیا، استرالیا، بخش‌هایی از آفریقا و خاور اروپا نیز مکان‌هایی مناسب برای دیدن پایان گذر خواهند بود، زمانی که زهره از قرص خورشید بیرون می‌رود. در ایران تماس‌های اول و دوم سیاره زهره با خورشید قبل از طلوع خورشید رخ خواهد داد و ساکنان ایران تنها قادر به مشاهده تماس‌های سوم و چهارم خواهند بود که منطقه سرخس و چابهار در ایران بهترین نقاط برای رؤیت هستند. این رخداد نجومی 105 سال دیگر تکرار خواهد شد.

وضعیت افق ایران در زمان وقوع گذر

وضعیت گذر در ایران به این صورت است که زمانی که خورشید طلوع می‌کند، سیاره زهره دقیقا بر روی خورشید قرار دارد. به عبارت دیگر زمانی که خورشید در ایران طلوع می‌کند سیاره زهره گذر خود را از مقابل خورشید آغاز کرده است از این رو زمان رصد این پدید در ایران کوتاه است.
پدیده کمیاب گذر زهره از مقابل خورشید در ایران از لحظه وسط گذر تا انتهای گذر قابل مشاهده است از این رو رصدگران ایرانی فرصت کمی برای رصد در اختیار دارند.

 

نحوه رصد گذر زهره از مقابل خورشید

برای رصد این پدیده به همراه داشتن تجهیزاتی چون دوربین‌های عکاسی، تلسکوپ‌هایی با فاصله کانون‌های بالا مناسب است ولی در عین حال حتی می‌توان با یک شیشه جوشکاری شماره 14 گذر سیاره زهره را مشاهده کرد و حتی با دوربین های کامپکت دیجیتال با فیلتر مناسب از آن عکاسی کرد.

 

مراحل گذر

    تماس اول: لحظه‌ای که قرص سیاره از بیرون با خورشید مماس می‌شود. از این زمان گذر آغاز می‌شود.

    .تماس دوم: حدود بیست دقیقه بعد که قرص سیاره از درون با خورشید مماس می‌شود

  .  بعد از آن طی چند ساعت سیاره از مقابل خورشید حرکت می‌کند

   . تماس سوم: زمانی که قرص سیاره به لبه دیگر خورشید می‌رسد

   . تماس چهارم: سرانجام سیاره با خورشید از بیرون مماس می‌شود و گذر به پایان می‌رسد

 

جدول زمانی گذر زهره در سال1391

ارتفاع خورشید

تماس چهارم

ارتفاع خورشید

تماس سوم

ارتفاع خورشید

اوج گذر

ارتفاع خورشید

تماس دوم

ارتفاع خورشید

تماس اول

طلوع خورشید

نام شهر

44.7 +

10:09:24

40.8 +

9:06:48

1.6 +

6:02:29

30.9 -

2:55:48

33.1 -

2:27:57

5:50

بندرعباس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گذر را مگذار و مگذر!

اخرین گذرر زهره از خورشید برمی گردد به سال 1383 ؛همین هشت سال پیش بود که نسل جدید بشر پس از سالها انتظار موفق شد برای نخستین بار گذر زهره از مقابل خورشید را با پیشرفته ترین فناوری آن روزها رصد کند.گذر قبل از آن برمی گردد به 122 سال پیش، اواخر دوره رومانتیک.جالب است بدانید که 31 سال بعد جنگ جهانی اول شعله ور شد و چهار سال خون بار به طول انجامید که در این جنگ امپراتوری های بزرگی از هم فرو پاشیدند و 15 میلیون نفر کشته شدند و جنگهاییدیگری که رخ داد.از آن گذر تا گذر سال1383 چه گذارهایی که اتفاق نیفتاده است. گذر 17 خرداد 1391 آخرین گذری خواهد بود که نسل ما آن را تجربه خواهد کرد. زیرا تا 105 سال دیگر  هرگز هرگز هرگز زهره را در مقابل خورشید نخواهید دید!!!

 

گذر گذر گذر

شاید این پرسش در ذهن تان نقش بسته است که چرا باید تا گذر بعدی 105 سال در انتظار بود حال انکه در فاصله 8سال دو گذر رخ داده است؟اول ببینیم گذر چیست؟

اگر از دید ناظر بیرونی، جرمی سماوی از مقابل جرم سماوی دیگری بگذرد به طور که بخشی از آن را بپوشاند می گوییم گذر رخ داده است.مانند کسوف یعنی هنگامی که ماه از میان خورشید و زمین عیور می کند، یا گذر اقمار مشتری از مقابلش گذر سیاره های درونی (زهره و عطارد) نیز به همین ترتیب است با اندکی تفاوت. عطارد و زهره را سسیاره های درونی منظومه ی شمسی می نامیم به این معنی که مدارشان داخل مدار زمین قرار دارد. اگر زمین ، خورشید و یکی از سیاره ها در یک راستا قرار بگیرند می گوییم مقارنه ی درونی رخ داده است و شاید بگویید با این تفاسیر در هر مقارنه ی درونی گذر هم رخ می دهد اما نه اینگونه نیست!!! زیرا مدار سیاره های درونی کاملا بر صفحه مداری زمین (صفحه دایره البروج) منطبق نیست و اندکی انحراف دارند. این انحراف برای سیاره ی عطارد حدود 7 درجه و برای سیاره زهره حدود 3.4 درجه است. همین سببب می شود که در هر مقارنه ی درونی ، گذر رخ ندهد. پس چه زمانی گذر رخ می دهد؟ هنگامی گذر اتفاق می افتد که سیاره علاوه بر این که در مقارنه درونی باشد در یکی از دو نقطه ی گره مداری قرار بگیرد. به محل تلاقی صفحه ی مداری سیاره با صفحه ی مداری زمین "گره مداری" گفته می شود.

بنابراین برای این که گذر رخ بدهد علاوه بر این که باید در یک راستا با خورشید و زمین باشد باید دقیقا بین آن دو نیز قرار بگیرد. در باقی مقارنه ها از دید ناظر زمینی ، زهره معمولا یا در شمال خورشید یا در جنوب آن قرار دارد.

یک خبر ناامید کننده برایتان دارم این که همه گذر را نمی توانید در ایران ببینید. منظورم این است که برخورد نخست زهره با لبه خورشید و مدت زمانی که طول می کشد تا به طور کامل وارد خورشید شود را از دست می دهید. حالا چه می خواهید در زابل باشید چه در بانه. هیچ فرقی ندارد. بخش نخست گذر را در هر صورت از دست می دهید.اگر قصد دارید برای رصد همه ی مراحل گذر سفر کنید بهتر است شهرهای خاور دور را برای این کار انتخاب کنید برای مثال پکن می تواند گزینه ی مناسبی باشد اما پیش از سفر آب و هوا را حتما بررسی کنید.

نمی دانم شما چند سال دارید اما خودم را می دانم که در خوشبینانه ترین حالت تا 35 سال دیگر بیشتر دوام نخواهم آورد! تازه آن گرد و خک ها را که کیلو کیلو هر روز نوش جان می کنیم و حوادث طبیعی و غیر طبیعی را فاکتور گرفتم.

روز 17 خرداد 1391 برای همه ی ما آخرین فرصتی است که گذر زهره از مقابل خورشید را ببینیم.تاریخ نشان داده که هیچ قرنی نبوده که در ان جنگ های انسان علیه انسان رخ نداده باشد؛ میل دارم خوشبین باشم که 105 سال دیگر هنوز هم عده ای پیدا می شوند که به گوشه ای از این کره خاکی پناه برده اند و شاهد خرامیدن زهره از مقابل خورشیدند.

منبع: مجله نجوم

نظرات 7 + ارسال نظر
فرهاد چهارشنبه 10 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:10 ق.ظ http://barbat-oud.blogfa.com

خبر جالبی بود. خبری که این روزها داره تو محافل مجازی رد و بدل میشه اینکه در شامگاه شانزدهم خرداد قراره لوگوی پپسی به مدت ۱۵ دقیقه بر روی کره ماه تابانده بشه ! این خبر به ظاهر دروغ کلی برای این شرکت تبلیغات کرده.
یه جایی میخواندم که اگر کل نیروگاههای دنیا هم برق این پدیده را تامین کنند باز هم میسر نخواهد بود تا بر نور تابانده شده از خورشید بر ماه غلبه کنه!
راست و دروغش رو نمی دونم ولی خیلی سر و صدا کرده.

اگر این خبر درست باشه خیلی جای تاسفه!
اینهمه انرژی باید هدر بره برای تبلیغات

فرهاد چهارشنبه 10 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:26 ق.ظ http://barbat-oud.blogfa.com

توی جدول ساعت ها کامل درج نشده که به این صورت هستند

تماس اول ۲:۳۷
تماس دوم ۲:۵۵
طلوع خورشید ۵:۵۰
اوج گذر ۶:۰۲
تماس سوم ۹:۰۶
تماس چهارم ۹:۲۴

ممنون

لی چهارشنبه 10 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:35 ب.ظ http://leee.us

خبر هیجان انگیز و جالبی بود اما یک قسمت تلخ داشت :

این آخرین باری است که انسان های زنده روی کره زمین می توانند گذر زهره را رصد کنند.

انشاالله زنده باشیم ههمون.

کی میدونه؟ شاید در هیئت یک لاکپشت یا بز کوهی دوباره برگشتیم .
;-)

لی پنج‌شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:29 ب.ظ http://leee.us

من دوست دارم اگه خواستم برگردم باز یک انسان باشم ، می خوام دوباره برم سمت سینما و فیلم بسازم .:)

:)

احسان ن جمعه 12 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 03:26 ب.ظ


مم نون. جالب بود

kiyOOsk شنبه 13 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:16 ب.ظ http://kiyoosk.blogsky.com

درود بر شما .
چقدر دلم واسه وبلاگ نویسی تنگ شده !
خوب باشی دا منا .

اووووووووووووووه ببین کی اینجاست.
ما منتظر تولد دوباره کیوسک هستیم

داریوش احمدی یکشنبه 14 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:50 ب.ظ

تشکر فراوان از سرکار خانم قاسمی عضو فهیم و با تلاش موسسه مدار ۲۷ درجه

ما هم از ایشان سپاسگزاریم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد