رادیو منا

آشتی با زمین

رادیو منا

آشتی با زمین

چه باید کرد؟ (‌What to do )

چه باید کرد با این زمین گرم؟  

 

بعضی از آدما فکر می کنن گرمایش زمین چون موضوعی جهانیه پس به دولت ها مربوطه و ما نمی تونیم کاری براش بکنیم اما یه سری از آدما نه! اینطوری فکر نمی کنن اگه شما از این دسته هستید ولی نمی دونید چه کارایی از دستتون بر میاد ٬باقی ماجرا رو بخونید:  

از اونجایی که مصرف سوخت های فسیلی باعث گرمایش زمین شده و  بیشتر انرژی های دنیا از همین راه به وجود میان پس ما هرچی کمتر انرژی مصرف کنیم به زمین و آدما کمک بیشتری کردیم مثلا: 

  • به خاطر یکی دو دست لباس ماشین لباسشویی رو روشن نکنید.صبر کنید تا لباسشویی پر بشه. 
  • از لامپ های کم مصرف استفاده کنید. 
  • کامپیوتر ٬ تلویزیون و هر وسیله برقی دیگه رو اگه لازم ندارید خاموش کنید و حتی از برق بکشید. 
  • روزهای گرم تابستان پرده ها رو تاریک کنید تا نور خورشید کمتر وارد خونه بشه ولباسای خنک بپوشید تا مجبور نباشید درجه کولر رو ببرید بالاتر. 
  • زمستونا تا جایی که میشه بخاری روشن نکنید و لباس گرم بپوشید. 
  • مسیرهای کوتاه رو پیاده برید و بنزین نسوزونید. 
  • درخت بکارید!  
  • حمام کردنتون طولانی نباشه (مخصوصا زمستونا که از آبگرمکن استفاده میشه) 
  • لباسهایی بپوشید که اتو لازم ندارن یا اگه لازم دارن جوری توی کمد بذارین که چروک نشه و دوباره نخواین اتو کنین. 
  • و مهمترین چیز: بقیه رو هم تشویق کنید. 

زیاد سخت نبود بود؟

سوسک (Beetle)

 

چند وقتی بود سر و کله ی سوسک های ریز که به سوسک وارداتی یا فرانسوی هم معروفن تو محل کار ما پیدا شده بود. اوایل زیر سبیلی رد می کردیم اما کم کم دیدیم نه! از تنظیم خانواده چیزی نمی دانند و زاد و ولدشان سرسام آور است. به هر حال به زبان خوش دست از سرمان بر نداشتند و ناچار به قتل عام شدیم..... !  

وجدانم تا چند روز بعد از این کشتار ناجوانمردانه با بوی سم به درد می آمد که چیزی به ذهنم رسید:آن خدابیامرزها چرا آنقدر به چوب و مقوا و کاغذ علاقه داشتند؟  

وای بر ما که درختان را ویران کردیم و حالا که بیچاره ها به خاطره ی یک درخت هم قانع بودند نابودشان کردیم... 

سوسک ها نشانی درختان را پرسیده بودند آدرس میز ها را بهشان داده بودند...

طبیعت مهربان(‌Mother Nature)

 

ما آدمها بلدیم مثل طبیعت مهربان اینگونه دشمنانمان را در آغوش بگیریم؟ 

Us,Human beings .Are we so kind to our enemies like  Mother Nature

انرژی های نو1(renewable Energy1)

انرژی های نو ( قسمت اول)  

 

حتما درباره انرژی های نو و برگشت پذیر زیاد شنیدید مثل انرژی باد یا انرژی خورشیدی که برخلاف انرژی های فسیلی تاثیر مخربی بر زمین نداشته و نامحدود هستند. این بار شما رو با یه انرژی دیگه به اسم انرژی زمین گرمایی(ژئوترمال) آشنا می کنم. این انرژی همون انرژی حرارتی موجود در پوسته جامد زمینه. انسان خیلی وقته که با همچین منبع حرارتی آشناست ٬ نمونش چشمه های آب گرم که از قدیم مردم برای درمان می رفتن. امروزه از این منبع برای تولید انرژی استفاده می شه یا مستقیما از آب گرم استخراج شده از زمین برای گرمایش منازل،گلخانه ها و استخرها استفاده می شود(‌شکل پایین) تولید برق به این ترتیب است که آب و گازهای خارج شده از این منابع باعث چرخش توربینها شده و برق تولید میشود و آبی که گرمای خود را از دست داده دوباره به زمین برگردانده می شود.  به همین سادگی ...    

به همین سادگی هم که نه . مناطقی از زمین که این سه ویژگی رو داشته باشند پتانسیل خوبی برای این انرژی دارن:‌ 

۱- منبع حرارتی(مواد مذاب یا سنگ های داغ مجاور آن به اندازه کافی نزدیک سطح باشند تا  باعث گرم شدن آبهای نفوذی شود و قابل حفاری باشند) 

۲-سیال (‌آب یا سیال دیگری که بتواند این انرژی را به سطح برساند) 

۳-محیط متخلخل (‌لایه های مختلف زمین دارای خلل و فرج های زیاد باشند تا آب های سطحی و نزولات جوی به خوبی داخل زمین نفوذ کنند) 

 

آب های سطحی که بر اثر نیروی جاذبه زمین و از طریق خلل و فرج ها به داخل آن نفوذ میکنند پس از مدتی به لایه های گرم زمین نزدیک می شوند و حرارت آنها را جذب می کنند بر اثر افزایش دما چگالی خود را از دست داده و نسبت به آبهای سرد سبک تر شده و به صورت طبیعی از طریق خلل و فرج ها مجددا رو به سطح زمین حرکت می کنند و باعث پیدایش نشانه هایی مثل چشمه های آب گرم می شوند. البته برای بهره برداری اقتصادی باید با حفاری چاه ها به منبع انرژی دسترسی بیشتری داشته باشیم.   

 

پ.ن: در نوشته های بعدی درباره دیگر انرژی های نو گپ می زنیم 

دستمال کاغذی (‌Tissue)

 

 بعضی آدم ها خوره ی دستمال کاغذی اند . چپ و راست دستمال کاغذی دستشان است . دستمال کاغذی یکی از مشتقات چوب است پس قربانی نهایی درخت است. آیا نمی توان به جز موارد خاص و بهداشتی از دستمال های پارچه ای استفاده کرد؟  

 

به یاد دستمال پارچه ای  پدربزرگ افتادم که همیشه توی جیبش بود و از دستمال کاغذی هم خبری نبود.چقدر آن وقت ها درخت بود...  

Some people use too much of tissue. Tissues are made of trees and don't  you think we can replace them with handkerchiefs 

I can remember My grandpa's handkerchief that he used to have it in his pocket all the time. On that time there were more trees  

روحم (My soul)

 

 

 

روحم به من پند داد سپس به من یاد داد که از ستایش خوشحال نشوم و از سلامتی نترسم اما پیش از اینکه روحم به من پند دهد در قیمت و ارزش کارهای خود تا روزها شک می کردم تا کسی آن کارها را مدح یا هجو کند اما اینک دانستم که درختان در بهار شکوفه می دهند و درتابستان میوه و نیازی به ستایش ندارند و در پاییز برگ خود را از دست می دهند و در  زمستان عریان می شوند و از ملامت نمی ترسند. 

جبران خلیل جبران