رادیو منا

آشتی با زمین

رادیو منا

آشتی با زمین

نوروزتان دلخواه باد

نوروزتان دلخواه باد 


 تعطیلات نوروز برای من همیشه همراه بوده با لذت بردن از زمانی که مال خودم است. ساعت تعیین نمی کند کی از خواب بیدار شوی.می توانی ساعت ها در هوای ملس بهاری بنشینی پشت پنجره ای و کتاب بخوانی. وقت مال خودت است. هرچند مهمانی بازیهای احتمالی اش زیاد دلخواهم نیست. دیالوگ های تکراری . نه اینکه مردم گریز باشم نه، اما گاهی حس اش نیست. هرچند دیدار از کسانی که دوستشان داریم و نزدیکانمان حسابش  جداست.نوروز یکی از دلخوشی هایم خواندن مجله داستان همشهری است که ویژه سال نو از نیمه دوم اسفند به باجه های روزنامه فروشی آمده و امسال یک هدیه نوروزی ویژه دارد.  یک CD از داستان های منتخب با صدای نویسنده. فکرش را بکنید کسانی که مدتی است نوشته هایشان را می خوانید حالا خود برایتان قصه بگویند.من داستان " ته خیار" نوشته هوشنگ مرادی کرمانی را که با صدای خودشان با ته لهجه شیرینشان در CD ویژه نوروز برگزیده شده را به شما تقدیم می کنم. 


برایتان حالی خوش آرزو می کنم. 


پ.ن: راستی منظورم از تقدیم کردن آپلود کردن آن نبود، چرا که حقوق معنوی اجازه چنین کاری را به من نمی دهد. شما را به شنیدنش دعوت کردم :-) 

به کسی بر نخوره بر نخوره

مردی که سوار بر بالن در حال حرکت بود ناگهان به یاد آورد قرار مهمی دارد، ارتفاعش را کم کرد و از مردی که روی زمین بود پرسید: " ببخشید آقا من قرار مهمی دارم ممکنه به من بگویید کجا هستم تا ببینم به موقع به قرارم می رسم یا نه؟ " 

مرد روی زمین:"بله، شما الان در ارتفاع 6 متری از سطح زمین و در طول و عرض جغرافیایی Y , X  هستید."

مرد بالن سوار:"شما باید مهندس باشید."

مرد روی زمین:" بله، ولی شما از کجا فهمیدید؟"

مرد بالن سوار:"چون اطلاعاتی که به من دادید اگر چه کامل و دقیق بود اما به درد من نمی خورد. هنوز نمی دانم کجا هستم و آیا به موقع می رسم یا نه."

مرد روی زمین :" شما باید مدیر باشید."

مرد بالن سوار:"بله! از کجا فهمیدید؟"

مرد روی زمین:"چون شما نمی دانید کجا هستید و به کجا می خواهید بروید، قولی داده اید و نمی دانید چگونه به آن عمل کنید و انتظار دارید مسئولیت آن را دیگران بپذیرند. نمی دانید چگونه باید بپرسید و ضمنا اطلاعات دقیق هم به دردتان نمی خورد."


پ.ن: این پست را برای 5 اسفند روز مهندس درنظر گرفته بودم و نمی دانم نوشته کیست. با تاخیر تقدیم می کنم به مهندسین عزیز :-)

نوشداروی بعد مرگ سهراب(سرانجام درختان فرودگاه بندرعباس)

 نوشداروی بعد مرگ سهراب   

سرانجام درختان فرودگاه    

 

۲۶ مهرماه امسال در پستی در این وبلاگ (اینجا) خبر از قتل عام درختان فرودگاه بندرعباس دادیم. آن روز درختان قطع شده 113 اصله گزارش شد . اما این تعداد گویا تا اخر آن روز بیشتر هم شده بود. در این زمینه با آقای مهندس طیفوری کارشناس محترم سازمان پارکها و فضای سبز که همواره در زمینه کاشت درختان با ما همکاری داشته اند مصاحبه ای انجام داده ایم که قسمتی از آن به مناسبت روز درختکاری به شما خوانندگان عزیز وبلاگ تقدیم می شود: 

 

چطور از قطع درختان فرودگاه باخبر شدید؟چه برخوردی صورت گرفت؟ 

مردم با ما تماس گرفتند و گزارش دادند.کارشناسان مربوطه در محل حاضر شده و با عوامل برخورد کردند ولی متاسفانه ترتیب اثر داده نشد و حتی با همکاران ما با تندی برخورد شد، گفتند حق عکس برداری نداریم و ما را تهدید به بازداشت کردند. 

چند درخت قطع شد و این درختان چند ساله بودند؟ 

حدود 200 درخت 8 ساله    

بعد از واکنش فرودگاه شما چه اقدامی انجام دادید؟  

گزارشی مصور از این اتفاق به دایره حقوقی سازمان پارکها و فضای سبز فرستاده شد که از آن طریق شکایتی تنظیم شده و به دادگاه ارائه شد ولی مسئولین فرودگاه با وجود اخطاریه ها در جلسات دادگاه حاضر نشدند و در نهایت قاضی پرونده به همراه کارشناسان سازمان در  محل حاضر شده و اداره کل فرودگاههای استان هرمزگان محکوم  شد و  مقرر گردید در ازای هر درخت قطع شده یک میلیون تومان جریمه پرداخت شود یعنی در کل 200 میلیون تومان   

 آیا این مبلغ پرداخت شد؟  

با توجه به اینکه طرف شکایت یک سازمان دولتی بود با میانجیگری مقامات استان جریمه ای از اداره کل فرودگاههای استان دریافت نشد ولی طی صورتجلسه ای متعهد شدند در کنار هر درخت قطع شده یک درخت بکارند و از این پس هیچ درختی  در آن محدوده قطع نشود.  

 

علت قطع این درختان را چه عنوان کردند؟ 

دلایل قانع کننده نبودند ، مسایلی مثل امنیت محدوده جلوی ترمینال یا موارد دیگر که قابل قبول نبودند.

قانون درباره قطع درخت در محدوده شهر چیست؟  

سازمان پارکها و فضای سبز متولی کلیه درختان در فضاهای عمومی، نیمه عمومی و خصوصی است . به این معنی که یک شهروند حتی اجازه قطع درخت حیاط خانه اش را ندارد و این کار باید با اجازه سازمان انجام گیرد.و تعرفه ها ( جریمه)‌ بر اساس مصوبات منطقه ای تعیین می شوند که بر اساس محیط تنه درخت محاسبه می شوند. مثلا درباره درختان فرودگاه محیط تنه درخت ۸۰ سانتی متر بود.  

اگر شهروندی با قطع غیر قانونی درخت یا درختانی در سطح شهر روبرو شود چگونه می تواند اطلاع رسانی کند؟ 

با تماس با شماره ۱۸۱۳۷ می توانید اطلاع رسانی کنید. هم در زمینه فضای سبز هم در زمینه مشکلات شهری دیگر. همچنین شماره تلفن سازمان پارکها و فضای سبز : 19و3553418

آیا برنامه ویژه ای برای روز درختکاری امسال در نظر دارید؟  

بله - امسال 30 هزار اصله نهال در سطح شهر بصورت رایگان در این محل ها توزیع می شود: 

- نهالستان پارکها و فضای سبز (در محل پارک جنگلی)

- دور میدان صادقیه 

- پارک شهر(پارک شهید دباغیان)

- شهرک پیامبر اعظم 

در مدارس نیز برنامه کاشت درخت خواهیم داشت.

 

همچنین برگزاری اولین نمایشگاه گل و گیاه در بندرعباس به همراه مسابقات مختلف و اهدای جوایز. مثلا یکی از مسابقات به این صورت است که عکس هایی از درختانی در سطح شهر ارائه می شوند و کسانی که دوست دارند در مسابقه شرکت کنند باید درخت مورد نظر را پیدا کنند و یک عکس یادگاری خانوادگی با درخت بگیرند . به بهترین عکس ها جوایزی اهدا خواهد شد. 

در جهت فرهنگ سازی در جامعه چه اقداماتی انجام داده اید؟  

تازگی با همکاری کمیته فرهنگی ورزشی شهرداری بنر هایی در سطح شهر در این زمینه نصب شده است . همچنین در مدارس همیار فضای سبز از بین بچه ها انتخاب شده است که می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. 

 

با سپاس از اینکه وقتان را در اختیار ما قرار دادید. 

 

  

روز درختکاری ( 91)

همه با هم بکاریم برای زمین 


به همت سازمان پارکها و فضای سبز بندرعباس، فردا همزمان با روز درختکاری 30 هزار اصله نهال در سطح شهر بصورت رایگان پخش می شود.


کدام یک به محل زندگی یا کارتان نزدیکتر است: 


- نهالستان پارکها و فضای سبز (در محل پارک جنگلی)

- دور میدان صادقیه 

- پارک شهر(پارک شهید دباغیان)

- شهرک پیامبر اعظم

یک سالگی درختان (1 year old trees)

درختان یک ساله ما


پارسال همین موقع ها بود "فراخوان فرزند خواندگی یک درخت"  و  کاشتیم برای زمین و چه زود گذشت .

 

 

و امسال درختانمان قد برفراشته اند هرچند در این راه سختی های زیادی کشیدند و تلفات هم دادند. 

 

 

 

تولد یک سالگی درختان را به همه کسانیکه در این مدت به آنها رسیدگی کردند و یاری رساندند تبریک می گوییم.