رادیو منا

آشتی با زمین

رادیو منا

آشتی با زمین

معرفی یک کتاب

راز فال ورق 

 

 

در پمپ بنزینی متروک که فقط یک پمپ داشت توقف کردیم . مردی  از خانه ای سبز بیرون آمد که بسیار کوتاه قد بود و احتمالا یک کوتوله یا چیزی شبیه به آن بود. پدر نقشه ای بزرگ بیرون آورد و بهترین راه رسیدن به ونیز از طریق آلپ را از او سوال کرد. مرد کوچک با صدایی جیغ جیغو پاسخ داد .فقط به زبان آلمانی صحبت می کرد اما پدر حرف های او را برای من ترجمه کرد و گفت : " به نظر مرد کوچک شب را باید در دهکده ی کوچکی به نام دورف بگذرانیم." وقتی سوار ماشین شدیم باعجله  و در حالی که ذره بینی با جلد سبز در دست داشت به ما نزدیک شد. گفت: "این را بگیر در دورف به آن احتیاج پیدا خواهی کرد ، واقعا به آن احتیاج پیدا می کنی." شگفت زده شدم و با خود گفتم آیا دهکده دورف آنقدر کوچک است که برای پیدا کردن آن به ذره بین نیاز است؟

پسر بچه ای به نام هانس توماس  به همراه پدرش به یک سفر عجیب از نروژ تا یونان  به دنبال مادر می روند البته جستجویشان از نوع  کارتون های کودکی که هیچوقت هیچکس مادرش را آخر سر پیدا نکرد نیست.  پدر شخصیت خاصی دارد و مدام با هانس در باره جهان و کائنات صحبت می کند . از نظر هانس توماس او باید یک فیلسوف ملی می شد تا یک مکانیک  ساده. مکالمات پدر و پسر هرچند در ظاهر ساده و پیش پا افتاده به نظرمی آیند اما بسیار عمیقند.

پدر می گفت: "اگر ستاره شناسان ، سیاره دیگری کشف کرده بودند که در آن حیات وجود داشت ، مردم پاک دیوانه می شدند،اما به خود اجازه نمی دهند از سیاره ای که متعلق به خودشان است شگفت زده شوند"

در این سفرنامه  مهیج  و ماجراجویانه ، نویسنده نروژی " یوستین گوردر" که خیلی ها او را به نام خالق "دنیای سوفی" می شناسند قصد دارد ما را با اتفاقاتی روبرو کند که در آن هیچ نقشی نداریم و در عین حال مثل تکه های یک پازل - پازل سیاه و سفیدی که جور کردنش چندان هم آسان نیست - سرنوشت ما را رقم میزنند..مثل وقتی که آن کوتوله ذره بین را به هانس توماس داد  و بعد ها هانس یک کتاب بسیار کوچک که در یک کلوچه جاسازی شده بود پیدا کرد .می بینید؟ بدون آن ذره بین ممکن نبود بتواند از آن کتاب سر در بیاورد .در این کتاب کلوچه ای ورق های بازی جان میگیرند و دنیای واقعی و خیالی با هم در می آمیزند. 

 

پ.ن: این کتاب یکی از مورد علاقه ترین های من است. خواستم به شما هم پیشنهاد کنم بخوانیدش. امیدوارم لذت ببرید.